Hjelp


Finner du ikke svar på det du lurer på her, ta gjerne kontakt med vårt kundesenter:

Telefon: 22 38 73 00 eller e-post: post@patentstyret.no

Om sikker betaling og 3D secure

Din sikkerhet er viktig for oss. Vi har valgt Netaxept betalingsløsning fra Nets som tilbyr BankAxess og kortbetaling. De følger alle nasjonale og internasjonale sikkerhetsstandarder. For noen betalingskort kreves 3D Secure (Verified by Visa / Mastercard SecureCode). Dette er et sikkerhetsverktøy som krever at brukeren autentifiserer seg ved netthandel for å gjøre transaksjonen enda tryggere for begge parter.


Ofte stilte spørsmål:

1. Hvilke avgifter kan jeg betale gjennom denne nettsiden?
Svar: Her kan du betale for årsavgifter for patent og fornyelser av varemerker og design. Det gjelder også årsavgifter for EP-saker som skal valideres i Norge, årsavgifter for avdelte saker og årsavgifter for noen PCT-saker. Publiseringsdato må være passert. Søknadsavgift kan du betale i Altinn samtidig som du leverer søknaden, eller du kan be om faktura. Andre avgifter og gebyrer til Patentstyret blir fakturert.


2. Hva er forskjellen mellom BankAxess, betaling i bank og kortbetaling?
Svar:

  • Med BankAxess trekkes beløpet direkte fra din konto og betalingen registreres umiddelbart hos Patentstyret. Identifisering gjøres med bankID, og for å bruke BankAxess må du ha BankID og BankAxessavtale med banken din.
  • Med betaling i bank/nettbank må du oppgi ordrereferanse ved betaling. Beløpet trekkes direkte fra din konto, men betalingen blir registrert mottatt hos Patentstyret først påfølgende bankdag, eller senere hvis betaling foretas via utenlandsk bank
  • Kortbetaling blir umiddelbart registrert hos Patentstyret, og beløpet blir trukket fra konto avhenging av hvilken avtale du har med kortselskapet ditt.

Mens BankAxess og betaling i bank er kostnadsfritt, tillegges et transaksjonsgebyr når du betaler med kort. Uavhengig av betalingsmetode er betaling synlig i Søk og E-betaling når betaling er registrert hos Patentstyret. Ordren blir synlig umiddelbart etter at den er opprettet.


3. Kan jeg bruke BankAxess på vegne av firma?
Svar: AnsattBankID kan brukes når en person signerer eller betaler på vegne av et firma. Kontakt banken din for å få mer informasjon. BankID og AnsattBankID kan bare brukes av personer bosatt i Norge.


4. Hvordan kan jeg kontrollere at betalingen var vellykket?
Svar: Du kan kontrollere utført betaling på flere måter. Under "Mine ordre" vil du se status for ordren. Hvis ordren har status "Betalt" betyr det at betaling er registrert hos oss. Her vil du se eventuelle avvik. Du kan også søke opp de enkelte sakene i betalingsløsningen eller Søk for å se status for betalingen der.


5. Hva gjør jeg hvis Bankaxess- eller kortbetaling ikke går gjennom?
Svar: Hvis Bankaxess eller kortbetaling blir avbrutt får du tilbakemelding om det, og mulighet til å forsøke å betale på nytt eller betale ordren via bank. Hvis du er usikker på om betalingen har gått gjennom kan du sjekke ordren under Mine ordre. Hvis orden har status "Opprettet, ikke betalt" var ikke transaksjonen vellykket. Du kan da slette ordren og begynne på nytt. Det er også mulig å betale sakene på nytt før du sletter den forrige ordren, men vær oppmerksom på at det da vil være varselskilt knyttet til alle sakene, og du må velge sakene manuelt ved å avhuking for å inkludere dem i ordren.


6. Hvorfor avbrytes min betaling med kort eller Bankaxess?
Svar: Det kan være ulike grunner til det, les feilmeldingen som kommer på skjermen. Hvis du har forsøkt flere ganger uten å lykkes kan du sjekke med kortutsteder at du har det som trengs for å autentiserer en betaling med 3D-secure, det kan for eksempel være bank-ID eller sms-kode.
For å bruke Bankaxess må du ha Bank-ID og avtale om Bankaxess med banken din. BankAxess fungerer dessverre ikke fra mobiltelefon.


7. Hva skjer hvis jeg betaler en ordre to ganger?
Svar: Du trenger ikke å ta kontakt med Patentstyret hvis du har betalt en ordre to ganger. Den siste innbetalingen vil bli tilbakebetalt.


8. Hva gjør jeg hvis jeg har betalt for feil sak?
Svar: Ved å bruke betalingsløsningen tror vi risikoen for at du betaler feil sak er mindre. Hvis det likevel skulle skje, ta kontakt med Patentstyret via e-post til post@patentstyret.no, så vil vi overføre betalingen til riktig sak.


9. Får jeg fremdeles fornyelsesbrev?
Svar: Når Patentstyret har mottatt riktig beløp vil våre saksbehandlere fornye saken. Dette skjer normalt uken etter at betaling er mottatt. Vi vil fortsette å sende ut fornyelsesbrev for varemerke og design til innehaver eller fullmektig dersom fullmektig er oppgitt. Dette skjer uavhengig av hvem som har betalt fornyelsen.


10. Får jeg kvittering tilsendt i posten eller Altinn som før?
Svar: Ja, Patentstyret sender kvittering i post, e-post eller AltInn. Du kan også gå inn i Mine ordre i ettertid for å lagre eller skrive ut kvittering.


11. Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner saken jeg ønsker å betale i E-betaling?
Svar: Det kan være ulike årsaker til det. Det kan for eksempel hende at vi ikke har rukket å registrere saken i vårt saksbehandlingssystem. Vennligst vent noen dager eller ta kontakt med oss på post@patentstyret.no.


12. Hva gjør jeg hvis jeg ikke vet hva saksnummer er?
Svar: I E-betaling kan saker søkes opp på søknadsnummer, registreringsnummer, patentnummer eller Ep-nummer. Hvis du ikke kjenner noen av disse for din sak kan du søke opp saken i Søk og velge betalingsikonet for å ta med saken til E-betaling.


13. Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å redusere antall klasser eller antall design?
Vennligst gi Patentstyret beskjed om endringen noen dager før betaling slik at vi kan gjøre endringer i vårt system. Du kan bruke skjema PS-002 i Altinn eller gi oss skriftlig beskjed på annen måte.